Μαθήματα

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΠΡΟΣΦΕΡΟΜΕΝΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ

Για την απόκτηση του Διπλώματος Ειδίκευσης ο μεταπτυχιακός φοιτητής/τρια θα πρέπει να παρακολουθήσει και να εξεταστεί επιτυχώς σε 10 υποχρεωτικά εξαμηνιαία μαθήματα.Τα μαθήματα διακρίνονται σε υποχρεωτικά και υποχρεωτικά ειδίκευσης.

  • Στο 1ο εξάμηνο σπουδών, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες παρακολουθούν 5 μαθήματα υποχρεωτικά κοινά για τις 2 ειδικεύσεις
  • Στο 2ο εξάμηνο σπουδών, ανάλογα με την ειδίκευση που έχουν επιλέξει, παρακολουθούν 1 υποχρεωτικό μάθημα κοινό των  2 ειδικεύσεων και 3 υποχρεωτικά μαθήματα ειδίκευσης.
  • Στο 3ο εξάμηνο παρακολουθούν  1 υποχρεωτικό μάθημα ειδίκευσης και ασχολούνται με την συγγραφή της Μεταπτυχιακής Διπλωματικής Εργασίας.

ΕΞΑΜΗΝΟ 1 - ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Στο 1ο εξάμηνο σπουδών, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες παρακολουθούν τα παρακάτω πέντε (5) μαθήματα, υποχρεωτικά κοινά για τις δύο (2) ειδικεύσεις.

Το διπλό επίπεδο της σχολικής μάθησης και ο συμβολικός χαρακτήρας της αλληλεπίδρασης. Διαμόρφωση ταυτότητας και ανάληψη ρόλου. Γνωρίσματα της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού-μαθητή.  Ορισμός και διαστάσεις της επικοινωνίας. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία. Δίαυλοι μη λεκτικής επικοινωνίας. Η λειτουργία των προσδοκιών στην αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή. Η σημασία της ποιότητας της παιδαγωγικής σχέσης.  Η σχολική τάξη ως μία κοινωνική ομάδα και ειδικότερα ως μία ομάδα συνομηλίκων. Η επίδραση της ποιότητας των σχέσεων στην ομάδα της τάξης στη συμπεριφορά και απόδοσή της. Διαχείριση προβλημάτων στη σχολική τάξη από τον εκπαιδευτικό, όπως η κοινωνική απομόνωση κάποιων μαθητών,  η επιθετική συμπεριφορά και ο εκφοβισμός στη μαθητική κοινότητα, οι διαπροσωπικές και διαομαδικές συγκρούσεις στην ομάδα της σχολικής τάξης.

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές αναμένεται:

  1. να κατανοήσουν ότι η εργασία του εκπαιδευτικού στην τάξη έχει καταρχήν όλα τα χαρακτηριστικά της ανθρώπινης επικοινωνίας και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης,
  2. να είναι σε θέση να κατανοούν περιστατικά της καθημερινής ζωής στη σχολική τάξη με τη βοήθεια των επιστημονικών όρων της θεωρίας της συμβολικής αλληλεπίδρασης,
  3. να είναι σε θέση να κάνουν εύστοχη διάγνωση για τις αιτίες των προβλημάτων που ανακύπτουν στην κοινή ζωή της τάξης και να μπορούν να προτείνουν λύσεις παιδαγωγικά ορθές και αποδεκτές.
  4. να συνειδητοποιήσουν ειδικότερα τη λειτουργία και την επίδραση της μη λεκτικής συμπεριφοράς, των προσδοκιών και των προκαταλήψεων στην ανθρώπινη συμβίωση και επικοινωνία,
  5. να μπορούν να περιγράψουν τη σχολική τάξη ως μία κοινωνική ομάδα και ειδικότερα ως μία ομάδα συνομηλίκων 6) να μπορούν να κατανοούν τη δομή και την ποιότητα των κοινωνικών σχέσεων στην ομάδα κάποιας τάξης 7) να μπορούν με βάση τις διαπιστώσεις να προχωρούν σε χειρισμούς προκειμένου να βελτιωθούν οι κοινωνικές σχέσεις μεταξύ των συμμαθητών 8) να μπορούν να περιγράφουν το ρόλο του εκπαιδευτικού ως διαχειριστή και εμψυχωτή της ομάδας της τάξης.

ΕΞΑΜΗΝΟ 2 - ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ

Στο 2ο εξάμηνο σπουδών, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες ανάλογα με την ειδίκευση που έχουν επιλέξει, παρακολουθούν ένα (1) υποχρεωτικό μάθημα κοινό των δύο (2) ειδικεύσεων και τρία (3) υποχρεωτικά μαθήματα ειδίκευσης.

Το μάθημα αυτό έχει τρία μέρη: (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας της Έρευνας, (β) Μεθοδολογία, σχεδιασμός διεξαγωγή μια έρευνας (γ) Ανάλυση Ερευνητικών δεδομένων.   (α) Επιστημολογικές προϋποθέσεις της Μεθοδολογίας: Στο πρώτο μέρος θα γίνει εισαγωγή στις επιστημολογικές προϋποθέσεις της επιστημονικής έρευνας, όπως έννοια και σκοπός της επιστήμης, γενίκευση, επιστημονική εξήγηση και πρόγνωση, διατύπωση και έλεγχος υποθέσεων, εμπειρικό περιεχόμενο των υποθέσεων και θεωριών, διεύρυνση της γνώσης και επιστημονική πρόοδος. (β) Μεθοδολογία: Στο δεύτερο μέρος θα αναπτυχθούν οι κυριότερες μέθοδοι συλλογής δεδομένων, όπως η συνέντευξη, επισκόπηση, παρατήρηση, κοινωνιομετρία κλπ. και θα αναλυθούν οι διαφορετικές λειτουργίες των ποσοτικών και των ποιοτικών μεθόδων στο πλαίσιο της λογικής της επιστημονικής έρευνας. (γ) Η Εισαγωγή στη ανάλυση δεδομένων περιλαμβάνει στοιχεία Στατιστικής και ανάλυση ποιοτικών δεδομένων. Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και  η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.

Περιεχόμενο Μαθήματος

Το μάθημα έχει τρεις ενότητες:

Στην πρώτη ενότητα εξετάζονται η επιστημολογία των μεθοδολογιών έρευνας. Στη δεύτερη εξετάζονται θέματα σχεδιασμού και διεξαγωγής μιας επιστημονικής έρευνας.

Στη δεύτερη ενότητα εξετάζονται θέματα ανάλυσης ερευνητικών δεδομένων, παρουσίασης και συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας.

Syllabus διαλέξεων:

  1. Επιστημολογία των Μεθοδολογικών προσεγγίσεων
  2. Θέματα σχεδιασμού μιας ποσοτικής έρευνας
  3. Θέματα σχεδιασμού μιας ποιοτικής έρευνας
  4. Διατύπωση ερευνητικών υποθέσεων και ο ρόλος της Θεωρίας στη διεξαγωγή επιστημονικής έρευνας
  5. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων Ι
  6. Τρόποι συλλογής ερευνητικών δεδομένων ΙΙ
  7. Θέματα αξιοπιστίας και εγκυρότητας
  8. Ανάλυση δεδομένων - Στοιχεία Περιγραφικής Στατιστικής
  9. Συσχετίσεις και δείκτες στατιστικής συνάφειας
  10. Ανάλυση ποιοτικών δεδομένων
  11. Παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων
  12. Ανάλυση Επιστημολογικού λόγου
  13. Συγγραφή επιστημονικής εργασίας.

Η παρακολούθηση του μαθήματος είναι υποχρεωτική και  η αξιολόγηση πραγματοποιείται με γραπτές δοκιμασίες και με εκπόνηση μικρών εργασιών.

Βιβλιογραφία

  • Σταμοβλάσης, Δ., & Βαϊοπούλου, Γ. (2021). Μεθοδολογία έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες: Επιστημολογία, σχεδιασμός, συλλογή και ανάλυση ποσοτικών και ποιοτικών δεδομένων. Θεσσαλονίκη: Ζυγός. ISBN: 978-618-5063-67-2. Κωδικός στο σύστημα Εύδοξος: 102075594
  • Σταμοβλάσης Δ. (2016) Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
  • Babbie, Ε. (2011). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική.
  • Creswell, W. J. (2011). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Αθήνα: Ίων.
  • Denzin, N., & Lincoln, Y. (2005). Qualitative research. New Delhi: Sage Publications.
  • Σαραφίδου, Γ.-Ό. (2011). Συνάθροιση ποσοτικών και ποιοτικών προσεγγίσεων: Η εμπειρική έρευνα. Αθήνα : Gutenberg
A: ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ & ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΣΕ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΑ & ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

Στο μάθημα αυτό οι μεταπτυχιακοί/κες φοιτητές/φοιτήτριες θα μελετήσουν και διερευνήσουν (βιβλιογραφικά/αρχειακά/εμπειρικά) ζητήματα που έχουν επιλέξει προσωπικά και σχετίζονται με τις διδακτικές προσεγγίσεις της ξένης γλώσσας σε πολύγλωσσα και πολιπολιτισμικά περιβάλλοντα. Έτσι, θα επιτευχθεί ο εξής τριπλός στόχος:

  1. η εξοικείωση και συστηματική ενασχόλησή τους με βασικές έννοιες και θεωρίες σχετικά με τις διδακτικές προσεγγίσεις και τη διδασκαλία ξένων γλωσσών,
  2. η απόκτηση/επικαιροποίηση/εμβάθυνση/εφαρμογή των γνώσεων και δεξιοτήτων τους στην εκπαιδευτική έρευνα και
  3. η σύνδεση θεωρίας και πράξης που αποσκοπεί στην ατομική επίγνωση και βελτίωση του/της εκπαιδευτικού και της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

Οι φοιτητές/φοιτήτριες θα μπορούν, εφόσον είναι οργανωτικά εφικτό και το επιθυμούν, να συνδυάσουν την έρευνά τους με μία Μικροδιδασκαλία που θα σχεδιάσουν και θα διεξάγουν στο σεμινάριο.

B: ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΕ ΠΟΛΥΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΠΟΛΥΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ

Η συνεχής, δυναμική, διαδικασία της λήψης αποφάσεων, του προγραμματισμού, της οργάνωσης, της διεύθυνσης και του ελέγχου όλων των παραγωγικών πόρων που συμμετέχουν στην εκπαιδευτική προσπάθεια ,αποτελεί το περιεχόμενο των ενοτήτων που θα παρουσιαστούν στο μάθημα. Στο πλαίσιο επίσης του μαθήματος θα εξεταστούν ο ρόλος και οι δεξιότητες των διοικητικών στελεχών, βασικές θεωρίες της διοίκησης εν γένει αλλά και ειδικότερα θέματα που σχετίζονται με τους εκπαιδευτικούς οργανισμούς, όπως διοίκηση ολικής ποιότητας και διαχείριση γνώσης.

ΕΞΑΜΗΝΟ 3 - ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ & ΔΙΠΛΩΜΑΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ

Στο 3ο εξάμηνο σπουδών, οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες, ανάλογα με την ειδίκευση που έχουν επιλέξει, παρακολουθούν 1 μάθημα ειδίκευσης και ασχολούνται με την συγγραφή της Μεταπτυχιακής εργασίας.

Τα θεματικά πεδία που θα αναπτυχθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων/σεμιναρίων είναι τα εξής:

  • Γνωστικές, διδακτικές, γλωσσολογικές θεωρίες κατάκτησης της ξένης γλώσσας
  • Σύνδεση θεωριών κατάκτησης με τη διδακτική πρακτική
  • Εκμάθηση ορολογίας σχετικής με τη διδασκαλία γλώσσας με τη χρήση των ΤΠΕ
  • Ανεύρεση κατάλληλου ψηφιακού υλικού και προσαρμογή για τη διδασκαλία γλώσσας
  • Χρήση διαδραστικών ηλεκτρονικών εργαλείων για την ανάπτυξη των αντίστοιχων δεξιοτήτων (κατανόηση προφορικού και γραπτού λόγου, παραγωγή προφορικού και γραπτού λόγου)
  • Μάθηση με ψηφιακό παιχνίδι
  • Παιχνιδοποίηση
  • Χρήσιμες πηγές ανεύρεσης εκπαιδευτικού υλικού
  • Ηλεκτρονικά εργαλεία ανατροφοδότησης για τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας
  • Κοινότητες Πρακτικής και Κοινότητες Μάθησης
  • Χρήσιμα υποστηρικτικά εργαλεία του web 2.0.